Sesshin

Sesshin ger dig tillfälle till ett ständigt intensivt möte med dig själv. En sesshin kan ge kroppen erfarenheter som kan ta år att erhålla med att sitta enbart en timme om dagen hemma.

Det kan närmast jämföras med ”retreat” – att man drar sig tillbaka från hemma-sysslor och enbart följer sin självnatur. Vi sitter flera dagar i följd med samma dygnsschema: Väckning 5.30, stillhet kl 22 däremellan fem pass med tre sittningar om 25 min, frukost, lunch och middag.

En sesshin kommer du till efter att ha suttit ca ett år hemma och i din grupp. Din kropp ska ha vant sig vid att sitta 3x25 min utan att ha ont. Du har en övning som du fått rekommenderad av din zenlärare, t ex att följa din andning på ett visst sätt. Denna övning följer du hela tiden från det du vaknar till du somnar. Låt de andra deltagarna följa sina övningar. Se inte på dem. Tala endast vid arbetspasset och då enbart för att få koll på din uppgift. Om du undrar över något, fråga Rune. Ingen annan.

Använd mjuka, rymliga kläder. Helst mörka färger. Ingen text, inga bilder på kläderna. Ta gärna med något mjukt att lägga under värkande knän, t ex raggsockor. Inga skarpa dofter från tvål, deodorant eller schampo. Ingen parfym.

Som du hör så är det speciella dagar med möjlighet till erfarenheter som ger underbar livserfarenhet, som är svåra att få på annat sätt.

Du kan läsa mer om hur en sesshin är upplagd och hur du förbereder dig  i denna skrift….