Shinjin-mei

Shinjin-mei är en av de mest spridda och lästa av sutrorna. Den ger mycket direkta anvisningar om hur vi bör tänka om inställningar till livet. Dock behöver man ha viss insikt för att förstå anvisningarna och tillämpa dem. Därför kan man faktiskt använda texten för att märka att något har hänt med ens inställning till zazen och livet. Läs den då och då och märk om du får en ny syn på något textavsnitt. Rune använder gärna några rader som motivation vid starten av veckosittningarna och i sesshin. Du hittar Shinjin-mei här.

 

Bara sitt och andas

Läs Runes konkreta instruktion för zazen här.

Att vakna mjukt och smörja upp lederna. Detta presenterar en serie rörelser att göras i sängen innan du går upp. Ladda ner här

UPPMUNTRANDE ORD

Under min zenträning hade jag stor nytta av Robert Aitkens bok Encouraging words. De var fina att läsa just när jag behövde uppmuntran. Nu vill jag återgälda detta med att själv ge “Uppmuntrande ord” inför varje sittning i Linköping och Jönköping. Några kommer jag att presentera här. Och också berätta om var jag fått inspiration till dem.

Thich Nhat Hanh var en Vietnamesisk zenmästare. Han levde under många år i Frankrike. Han har skrivit många fina texter framförallt om att leva kärleksfullt. Han var starkt engagerad i vietnamkriget. Jag tycker mycket om hans budskap och har inspirerats av honom till mycket av det jag säger under sittning och sesshin. Två små skrifter finns på svenska: ”Stunder i nuet – tänkespråk för var dag” och ”Varje Steg Väcker Vinden”. Är du intresserad av dem så kontakta Rune. Och kolla upp honom på wikipedia och hans hemsida: https://plumvillage.org/ Hans arvtagare leder nu en världsomfattande verksamhet.

UPPMUNTRANDE ORD Inspirerade från: Thich Nhat Hahn Stunder i nuet

T1 Att vakna på morgonen

När jag vaknar den här morgonen, ler jag. Tjugofyra nya timmar har jag framför mig Jag lovar mig själv att leva helt och fullt i varje stund och att kärleksfullt möta alla andra varelser.

Samtidigt som vi säger detta mjukar vi upp leder. Rör på stortårna i cirklar. Rulla med höften i en stor cirkel som om din kontaktpunkt mot sängen ligger på en stor rund urtavla under dig. När du vaknat och ligger i sängen gör du ”morgonrörelser” som beskrivs i ”Att vakna mjukt”. Om du visste hur livet skulle levas, vore väl det bästa att börja dagen med ett leende. Ditt leende bekräftar din medvetenhet och din beslutsamhet att leva fridfullt och med glädje. Hur många dagar har inte halkat iväg bara genom försumlighet? Vad håller du på med i livet? Gå inåt och le. Källan till ett äkta leende finns i ett uppvaknat sinne. Hur ska man komma ihåg att le när man vaknar? Kanske kan du hänga upp en påminnelse – till exempel en kvist, ett löv, en målning på en plats, som du ser när du vaknar. När du en gång utvecklat förmågan att vakna med ett leende behöver du inte längre hjälpmedlet. Du kommer att le så snart du hör en fågel sjunga eller ser en solstråle tränga in genom ett fönster. Leendet hjälper dig att möta dagen med ödmjukhet och förståelse. Den sista raden kommer från Lotus Sutran. Den som med ”medkän¬nande ser på alla andra varelser” är Avalokitesvara, en bodhisattva av medkännande. I sutran lyder raden så här: ”Kärleksfullt välvilliga ögon ser alla levande varelser.” Kärlek är omöjligt utan acceptans. För att förstå andra, måste vi lära känna dem. Därefter kan vi bemöta dem med kärleksfull välvilja. Källan till kärlek är vårt fullt medvetna sinne. Grunden är att du accepterar dig själv. Till din spegelbild säger du: ”Jag accepterar dig precis som du är”. Gör det under dagen varje gång du ser din spegelbild t ex i spegling från datorn eller ett skyltfönster. Du kan tillägga: ”Kul att du är med mig. Jag gillar att vara med dig” Bara sitt och andas Zazen

10. Se på din hand

Vems är denna hand som aldrig har dött? Vem har fötts i det förflutna? Vem är det som kommer att dö i framtiden?

I våra dagliga liv är vi ofta upptagna med detta liv. Hjärnan är kraftigt inställd på att överleva. Inpräglingen gäller att arten ska överleva. Och primärt gäller då att individen ska överleva denna stund. Vi är då ofta så fokuserade på detta att vi kan missa det stora perspektivet. Detta att överlevnaden ligger i generna och inte i individen. Det har ju visats vid alla de stora utrotningarna hittills. Även om mer än 90% av alla djur och arter dött, så har livet funnit andra vägar att fortsätta på. Om du tittar djupt in i din handflata, kommer du att se dina föräldrar och dina förfäders tidigare generationer. De är alla levande i detta nu. Var och en är närvarande i din kropp. Du representerar fortsättningen på var och en av dem. Med de gener som du fått. Att födas betyder att något som tidigare inte funnits nu existerar. Men den dag vi ”föds” är inte vår början. Det är bara en dag av pånyttfödelse. Men det ska naturligtvis inte göra oss mindre lyckliga när vi firar vår Lyckliga ”pånytt-födelsedag”. Om det nu är så att vi aldrig föds, hur kan vi då upphöra med att vara till? Så här står det i Heart sutran om det: När vi får en påtaglig upplevelse av icke-födelse och icke-död, får vi en självkännedom bortom dualiteten. En medi¬tation på ”det finns inga åtskilda jag” är ett sätt att gå över bron och komma över frågan om födelse och död. Din handflata bevisar att du aldrig har fötts och aldrig kommer att dö. Livets tråd har aldrig avbrutits från tidens förlopp, och alltid påbörjats på nytt, tills nu. Tidigare generationer ända tillbaka till encelliga varelser är närva¬rande i din hand just nu. Du kan se och uppleva det. Din hand är alltid tillgänglig för dig som en form för meditation. Bara sitt och andas Uppåt – Här Zazen

21. Anpassa kroppen till zazen

Känslor kommer och går; Liksom moln i en blåsig vind. Medvetna andetag Är mitt ankare.

Under zazen strävar vi att sitta stilla. Bara andningsrörelser, inget annat rör sig; inte ens blinka. Dock om dina ben eller fötter ”somnar” och börjar göra ont så att din koncentration störs, kan du justera din ställning. T ex med att ändra fötternas läge. Har du ont i ryggen kan du kuta och svanka. Rulla på sittbensknölarna. Om du gör det här sakta och uppmärksamt, följer andningen och varje rörelse, kommer du inte att förlora koncentrationen. När en del av kroppen blir stel eller gör ont talar den om något för oss och det är viktigt att lyssna till kroppen. Zazen är till för att öva närvaro och frid, inte för att lära sig att uthärda fysisk smärta. Att ändra sin ställning eller röra på sig lite stör inte andra, men hjälper en själv en hel del. Zazen gör att vi kan utveckla stabila känslor av glädje, genom förverkligandet av stillhet i kroppen och ett klart sinne. Förutsättningen för närvaro och frid är att vara medveten om att frid går att uppnå. Vi har alla ögon som kan se och uppleva ett oändligt antal blommor och träd. Om man är medveten om att ögonen och det ögonen ser är dyrbart, är det behagligt att uppleva dessa uttryck. Men utan medvetenhet, kommer känslan att vara ”neutral”. Det beror på oss. Sittande meditation skapar stillhet, frid och glädje. Ett ankare håller kvar båten så att den inte driver ut till havs. Medvetna andetag håller oss kvar i stundens nu och får oss i kontakt med vårt sanna jag, vår själv-natur. Bara sitt och andas Zazen